1. Home
  2. Natuurnieuws
  3. Mierenzuur brandstof van de toekomst?

Mierenzuur brandstof van de toekomst?

Mierenzuur brandstof van de toekomst?
0

Over tien jaar rijden bussen, vrachtwagens en tractoren misschien niet meer op diesel maar op mierenzuur uit brandnetels. Althans, dat is wat Bob Ursem (wetenschappelijk directeur van de botanische tuin van de TU Delft) en Koos van der Meij (ondernemer) voor ogen hebben. In een oude kas in De Kwakel kweken beide heren bijzondere brandnetels die het mierenzuur gaan produceren.

Bijzondere brandnetels

De brandnetels die in De Kwakel worden getest komen van oorsprong uit Mexico. Deze soort produceert wel twintig keer meer mierenzuur dan onze inheemse netels. Ursum en Van der Meij zijn druk doende om hieruit de meest productieve planten te selecteren.

De teelt van de brandnetels is redelijk eenvoudig: elke rozenkweker kan zó aan de slag. Voor kwekers die een nieuw product voor hun kassen zoeken kan het dus een interessant alternatief zijn. Door het hoge gehalte mierenzuur zal de teelt echter wel vergaand geautomatiseerd moeten worden: in het gewas werken is zonder volledige lichaamsbescherming niet te doen.

Volledig duurzaam

Bij de teelt van brandnetels blijven geen restproducten over. De vezels kunnen worden gebruikt in de textielindustrie en de rest zoals vitaminen kunnen worden gebruikt in de voedingsindustrie. Een super “groene” teelt dus!

Hoe werkt het?

Mierenzuur (CH2O2) bevat waterstof, een andere naam voor het goedje is hydrozine. Middels een elektrische reactie kan de waterstof vrijgemaakt worden uit de hydrozine waarmee via een brandstofcel een motor kan lopen. Het grote voordeel van mierenzuur is dat het veel minder brandbaar en niet explosief is. Dit in tegenstelling tot pure waterstof: veel veiliger dus om te tanken en vervoeren dus. Ondanks de extra stap in het proces blijkt het rendementsverlies enorm mee te vallen ten opzichte van een normale waterstofauto en zelfs vergelijkbaar te zijn. De restproducten van het proces zijn water en CO2. Omdat de CO2 uit een plant komt draagt het niet bij aan het broeikas effect: het is immers een gesloten cirkel waarbij de CO2 weer wordt opgenomen door planten.

De nieuwe brandstof lijkt vooral geschikt voor transport over langere afstanden. Vandaar de focus op bussen, vrachtwagens en landbouwvoertuigen.

“Over tien jaar worden er geen diesels meer verkocht en rijden auto’s en vrachtauto’s op nieuwe brandstoffen. Auto’s worden elektrisch of rijden op waterstof. Vrachtwagens, bussen en landbouwvoertuigen veelal op mierenzuur en de luchtvaart stapt over op biokerosine, kerosine die afkomstig is uit zeewier” aldus Bob Ursem.

Team FAST

De ambitie van dit team van de TU Eindhoven was aanvankelijk een levensechte stadsbus te bouwen die op mierenzuur rijdt. Op de Design Week 2016 in Eindhoven werd door dit Eindhovens team een werkend prototype geproduceerd dat veel internationale belangstelling trok. Samen met een groot aantal partijen uit het bedrijfsleven wordt hier gewerkt aan het transport van de toekomst.

Team FAST Prototype
Racen op mierenzuur: prototype Team FAST

Dutch Energy Solutions: DENS

Inmiddels is het project uitgegroeid tot start-up DENS en is de focus verplaatst van bewegende voertuigen naar stationaire toepassingen. Denk daarbij aan generatoren die bijvoorbeeld in de bouw of bij sportvelden voor lichtmasten worden gebruikt. Maar er zijn nog veel meer toepassingen te bedenken! In de ambitie van DENS-oprichter Max Aerts wordt de CO2 die nodig is voor de productie van mierenzuur onttrokken uit de industrie. Zo verdwijnt de CO2 niet in de lucht maar krijgt het een nuttige toepassing. Dubbele winst dus!

Bronnen: